Γλιστράνε τα φύλλα περισσότερο από το χιόνι;

Κοινωνία

Για το χιόνι το μυστικό είναι κοινό: όταν σκεπάσει το δρόμο, προσοχή – γλιστράει. Όμως δύσκολα μπορεί να πάει το μυαλό ενός οδηγού ότι τα φύλλα που πέφτουν από τα δέντρα το φθινόπωρο αποτελούν αντίστοιχο κίνδυνο. Αυτό δείχνουν τα αποτελέσματα ενός μοναδικού πειράματος που πραγματοποίησε μια ομάδα μηχανικών της Ford.

Τα πεσμένα κίτρινα ή κιτρινοκόκκινα φύλλα μπορεί, λοιπόν, να δημιουργούν εντυπωσιακές εικόνες – χαρά του φωτογράφου – αλλά σε κάποιες περιπτώσεις, ιδιαίτερα όταν είναι βρεγμένα και σε πολλαπλά στρώματα, μπορεί να γίνουν εξαιρετικά επικίνδυνα για τους οδηγούς. Εκείνοι που γνωρίζουν το φαινόμενο, τα θεωρούν εφάμιλλα σε ολισθηρότητα με το χιόνι.

Η συλλογή δεδομένων για το χιόνι ήταν εύκολη και πραγματοποιήθηκε με δοκιμές με αυτοκίνητα σε χιονισμένες περιοχές της Σκανδιναβίας. Για την εκτίμηση της ολισθηρότητας των φύλλων των δέντρων οι άνθρωποι της Ford συγκέντρωσαν μεγάλες ποσότητες φύλλων με τα οποία κάλυψαν την πίστα δοκιμών της εταιρίας στο Βέλγιο. Μετά χρησιμοποίησαν μία συσκευή μέτρησης της  πρόσφυσης, που αναγνωρίζει πόσο ολισθηρές είναι οι επιφάνειες, ρολάροντας από πάνω τους.

Μετά τη δοκιμή διαπίστωσαν ότι πραγματικά, σε ορισμένες περιπτώσεις, τα φύλλα ήταν τόσο ολισθηρά όσο το χιόνι.  «Μπορεί το πείραμα να ήταν διασκεδαστικό αλλά το θέμα είναι σοβαρό», δήλωσε ο Eddy Kasteel, μηχανικός εξέλιξης της Ford Ευρώπης. «Ο περισσότερος κόσμος γνωρίζει ότι πρέπει να μειώνει ταχύτητα και να οδηγεί πιο προσεκτικά στο χιόνι. Αλλά πολύ λίγοι οδηγούμε με τη δέουσα προσοχή σε δρόμους καλυμμένους με φύλλα – που ενδέχεται να είναι το ίδιο ολισθηροί.»

Η ολισθηρότητα μετριέται με το συντελεστή “µ”. Όσο πιο ολισθηρή είναι η επιφάνεια, τόσο μικρότερος ο αριθμός. Στις δοκιμές, και μάλιστα στα πιο ολισθηρά σημεία, τα φύλλα μετρήθηκαν σε ένα επίπεδο “μ” μεταξύ 0,3 και 0,4. Συνήθως, τα ίδια επίπεδα “µ” παρατηρούνται και στις χιονισμένες επιφάνειες.

Οι ίδιοι μηχανικοί συμμετείχαν στην εξέλιξη του προγράμματος “Slippery Mode”  του συστήματος ελέγχου πρόσφυσης του νέου Ford Focus Active crossover που θα ξεκινήσει να πωλείται τον άλλο μήνα. Σχεδιασμένο για να βελτιώνει την πρόσφυση σε επιφάνειες όμως το παγωμένο χιόνι και τα βρεγμένα φύλλα, το σύστημα κάνει ταχείες αναπροσαρμογές στα συστήματα ευστάθειας, στην επιτάχυνση και το φρενάρισμα, προκειμένου να εμποδίζει την ολίσθηση, την αλλαγή κατεύθυνσης ή την εκτροπή του αυτοκινήτου από την πορεία του.

TVXS